Bra cykling

Martin Söderlund Ek för Lidingö CK på MTB och landsväg.

Halvt glas juice och arktisk bonk

with one comment

Det blev lite bråttom till träningen imorse. Först såg jag det var -14, vi hade förväntat oss -8. Velade lite, men alla verkade på, så jag ville inte vara sämre.

Jag hann bara få i mig ett halvt glas av min favoritjuice (Proviva hallon-granatäpple), men tänkte att i denna kylan är vi nog inte ute så länge. Sedan tidigare hade jag siktet inställt på 3 h, men idag var jag lite tveksam.

Med slitna ben trampade jag iväg och mötte upp med Peter & Jonas vid Karins backe på Lidingö och brände in i skogen. Fint före, fint fäste och en pinnhäxa som varit framme med inte bara pinnar utan även nysågade stockar. Lite överkroppsstyrka är inte fel, så vi röjde lite.

greetings

Sedan kom Marcus från andra hållet och anslöt. Vi trampade på i hygglig takt och det gick bra att hålla värmen. Marcus, som precis vart på träningsläger, har blivit så stark så att han trampade av kedjan. Lite snabb cykelmeck och så kaffe på det i Trolldalen, och livet var rätt gött.

12483154_10153462026418246_1009089202_o
Foto: Peter Hampus

Solen tittade fram mellan träden och det var så där poetiskt vackert som det bara kan bli på vintern. Det enda som saknades var nysnön.

När vi kom ut på Grönsta gärde var vi sugna på mer, så vi körde 1,5 varv runt Bosön. Nu började det bli lite kyligt faktiskt och jag började känna mig sliten. Övriga kom ju på lätta XC-hojar och jag på tunga, tunga fatbiken. Och utan frukost..

Vi ville alla ändå köra mer och satte av mot Rönneberga MTB-spår längst ut på ön. Vägen dit på LL-spåret som böljar så fint upp och ner. Mestadels upp. Jag hamnade efter och fick slita rejält i det kuperade spåret.

Jag tjatade till mig underbart iskallt vatten från Marcus väst, det gjorde gott längst ut på Elfvikslandet. Sedan började jag tjata lite om fika. Vi provade 3 ställen ute på Elfvik, alla hade stängt.

Marcus måste både sett och förstått att jag var rätt krokig vid det här laget, så han erbjöd ett cykelbyte. Jag var inte sen att tacka nej till det! Trots cykelbyte slog han mig i sista backen upp från centrum till Lidingö bröd som har så sjukt goda mackor och bullar och är allmänt bäst.

12490110_10153462026323246_1907096513_o
Foto: Peter Hampus

Där fick vi äntligen värme och mat. Precis vad jag behövde för att ta mig hem.

Allt som allt nästan 3 h i -14. Det kändes lite som ett långlopp för mig idag. Galet och jag ångrar det inte ett dugg!

Hemma somnade jag i soffan som solen lyste upp.

Årets första bonk avklarad.

IMG_154512494612_10153462026163246_1125575648_o

Written by Martin S Ek

6 januari, 2016 den 17:39

Publicerat i MTB, Träning / Rundor

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

1. Haha, kul att lilla ön bjuder på lite Nordpolen-stämning 😉 Bra cyklat!