Bra cykling

Martin Söderlund Ek för Lidingö CK på MTB och landsväg.

Siljan Runt – en vecka före!

with 4 comments

06.45 på lördagsmorgonen hämtade Tomas upp mig i Borlänge och sedan styrde vi mot Leksand. 07.30 dundrade Peter Hampus in på parkeringen i Leksand, med sina vapendragare från Rättvik – Leif och Martin. Målet för dagen: cykla Siljan Runt med ett snitt på nånstans över 30 km/h.

Martin, Peter och Leif dundrade i 40 knyck på parkeringen i Moskogen utanför Leksand

Vi hade rejäl fart redan från början. Leif gick upp och tokdrog tillsammans med Tomas, och jag fick det lite jobbigt. Att börja tokösa i 35 km/h utan uppvärmning innan kl 08 en lördagsmorgon är väl knappast en hit.. 😉 men efter en sisådär 4 mil började känningarna i baksida lår att släppa och jag kom igång ordentligt. Det var tur för Leif tuffade på som bara den. Rysligt stark kille det där! Å andra sidan ska han köra SUB 7 på Vättern också..

Tyvärr så bestämde sig Martins sadel för att strejka efter några mil och han var tvungen att cykla hem till Rättvik ståendes.. Aj. Vi andra dundrade på i tvåpar och det gick snabbt. Lite kul att ligga på 10 slag under tröskeln när man var uppe och drog, och sedan ligga på ”rulla lugnt”-puls när man låg bakom, hehe. Jag kan lugnt säga att jag inte är den bästa i kantvind eller motvind 😉

Eftersom Peter, Leif och Tomas kunde de här trakterna väl fick jag också en riktigt bra geografilektion denna lördagsmorgon. Jag fick veta var starten för Siljan Runt gick och att det gick riktigt snabbt efter starten, då det var en finfin utförslöpa efter Sollerön (där det för övrigt finns några riktigt grymma backar jag vill cykla i närtid).

Leif och Tomas hade några interna spurter också, där spurten inför Mora verkade vara den viktigaste och som plockades av Tomas! Kanske därför han blev så trött på slutet? 😉

På andra sidan sjön var det lite mer backigt och här fick jag visa min bättre sida på cykeln. Vi höll ihop bra på de fina vägarna och i det utmärkta cykelvädret också – växlande molnighet och 14 grader, ungefär.

Lite kallt att pausa idag, men det var fina omgivningar!

En bit innan Rättvik började vi få lucka i backarna och vi var alla ganska möra. Att Leif var mör var inte så konstigt, med tanke på att han var uppe och drog i princip hela tiden första 7-8 milen 😉 Att vi andra var möra var inte så konstigt det heller, eftersom Leif hade grillat oss 😉

I Rättvik sa vi hejdå till Leif som dundrade iväg hem medan vi andra landade på fika hos Peter med familj i en liten by utanför Rättvik. Supertrevligt och definitivt inte sista gången, Peter!

När jag och Tomas rullade vidare vid lunchtid fick vi smaka på regn och lite blött. Tack och lov gick det över snabbt och vi hade snart torra och fina vägar – och backar! Vi tog det väldigt lugnt sista biten hem, även fast jag gärna stod på lite i backarna 😉

Lite statistik: 13,2 mil och 33,3 km/h i snitt. Till Rättvik hade vi 34,1 i snitt. Godkänt! Här är Garmin GPS-spåret för vår Siljan Runt-rutt.

Summa summarum en kanonstart på en lördagsmorgon och riktigt kul med nya, fina vägar att cykla på.

Tack Tomas, Peter, Leif och Martin för det grymma sällskapet!

OBS! Samtliga foton finns på min Flickr: Siljan Runt med Peter, Tomas, Leif och Martin

Written by Martin S Ek

30 maj, 2011 den 08:29

Publicerat i Träning / Rundor

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

1. Tack själv Martin, skoj att se bilder från vår härliga runda runt Siljan! Jag ser fram emot fler rundor!

Tomas

30 maj, 2011 at 09:20

2. Det var väl mer än godkänt! Alltid lika kul att komma ut på nya vägar (och inse att Stockholm med näromgivningar inte alltid är helt optimalt…) 🙂

Vilma

30 maj, 2011 at 10:43

3. Härligt! Bra jobbat! Vi syns på Siljan Runt! 🙂

Peter K

31 maj, 2011 at 20:07

4. […] hjälper föga att vi var ett riktigt bra gäng som cyklade Siljan runt själva i helgen, även om det var grymt det också. Jag känner mig så otroligt frustrerad, förbannad och less […]